نکات اساسی برای تمیز کردن آشپزخانه و محیط خانه

آشپزخانه به منزله قلب تپنده یک خانه، نیاز به توجه و مراقبت ویژه ای دارد؛ زیرا این محیط مانند کارگاهی در منزل است که موظف است تندرستی و به روزی اعضای خانه را فراهم نماید. با این وجود، تمیز کردن آشپزخانه برای خودش به یک دغدغه و معضل بزرگ تبدیل شده است. به همین خاطر، در این مقاله با ارائه نکات کاربردی برای تمیز کردن آشپزخانه و محیط خانه، این دل مشغولی پیچیده را برای شما ساده تر می کنیم.

تمیز کردن آشپزخانه و محیط خانه با برنامه

تمیز کردن و برق انداختن محیط آشپزخانه وقت و زحمت زیادی را می طلبد. این کار به سادگی قابل انجام نیست؛ به ویژه اگر تنها در روزهای تعطیل وقت تمیز کردن داشته باشید. البته به این نکته توجه نمایید که نیازی نیست برخی کارها هر هفته انجام شود، ماهی یک بار و یا حتی فصلی یک بار انجام شود، بهتر است. بنابراین، برای جلوگیری از سردرگمی و آشفتگی، بهتر است که کارها را به ترتیب انجام دهید. به این صورت که:

1- تمیز کردن کابینت

با استفاده از استراتژی بالا به پایین می توان محیط آشپزخانه را تمیز نمود. به این صورت که در ابتدا دسته های کابینت و درهای آن را تمیز کنید. ممکن است تمیز کردن کابینت ها تعجب شما را شگفت زده کند. چراکه احتمالا با خود می گوییم که آنها چقدر کثیف و چرب هستند! در حالی که به طور عادی تمیز به نظر می رسیدند. برای این قسمت از آشپزخانه می توانید از مخلوط آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. توجه کنید از دستمال برای شستشوی کابینت ها استفاده کنید چرا که ممکن است روکش MDF ترک داشته باشد و آب به داخل چوب رخنه کند. بعد از رفع لایه کثیف و چربی ها می توانید بخش چوبی کابینت ها را با روغن نارگیل حسابی برق بیندازید.

2- تمیز کردن اجاق گاز

کثیف ترین بخش آشپزخانه مربوط به اجاق گاز و اطراف آن می باشد؛ زیرا مقدار زیادی روغن و گرد و غبار را بر روی خودشان جمع می کنند. اگر می خواهید تمیز کردن خانه را به صورت عمیق انجام دهید، بهتر است که سینک را از آب جوش پرکنید، سپس جوش شیرین و مایع ظرفشویی را درون آب بریزید. چدن های گاز را درون محلول به مدت چند دقیقه بخیسانید و سپس آنها را بشویید، با این روش چدن ها دوباره تمیز و نو می شوند. برای تمیز کردن روی اجاق گاز، فر و هود بهتر است که از لیمو ترش و جوش شیرین استفاده کنید و با دستمال نخی و نرم بر روی سطوح بکشید تا مثل روز اول تمیز شوند؛ زیرا مرکبات، چربی زدای طبیعی هستند و جوش شیرین هم یک ماده ساینده خوب محسوب می شود.

3- تمیز کردن هود آشپزخانه

هود آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در بالای اجاق گاز و تهویه هوا، مقداری از روغن و چربی را به خود جذب می کند. با گذشت زمان، بر روی چربی های جذب شده، گرد و غبار می نشیند و تمیز کردن سطوح هود را با شوینده های معمولی بسیار سخت می کند. یکی از ترفندهای مناسب جهت تمیز کردن هود آشپزخانه، استفاده از سرکه است. برای این کار، کافی است که محلولی از سرکه و آب را بر روی سطح هود اسپری نمایید و بعد از گذشت چند دقیقه، با استفاده از یک دستمال نخی بر روی سطوح بکشید. بعد از رفع چربی نیاز است با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم، مجددا روی سطوح را دستمال بکشید تا اثری از چربی بر روی آن باقی نماند.

4- تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی هر چند وقت یکبار- مثلا هر سال- بایستی انجام شود. برای این کار نیاز است که کشوی پودر ماشین لباس شویی را از آب و جوش شیرین پر نمایید. داخل خود ماشین نیز مقداری سرکه سفید بریزید و روشن نمایید. این مواد اضافه شده، رسوبات و کثیفی های داخلی ماشین لباسشویی را به خوبی تمیز می کنند. در آخر نیز با یک دستمال و چند قطره سرکه سفید، لاستیک دور دهنه آبکش ماشین را به خوبی تمیز کنید. البته این نکته را در نظر بگیرید که هیچ وقت لاستیک دور دهنه را از ماشین جدا نکنید.

5- تمیز کردن یخچال

تمیز کردن یخچال نیز بایستی هر چند وقت – مثلا هر سه ماه – انجام شود. برای این منظور، ابتدا یخچال را از برق بکشید و آن را خالی کنید. در این بین، تمامی غذاهای مانده، خوراکی های تاریخ مصرف گذشته و … را دور بریزید. قفسه ها و کشوهای یخچال را نیز بیرون کشیده و به خوبی بشویید. سپس داخل یخچال را با مخلوط سرکه سفید، جوش شیرین و آب و با کمک یک دستمال حوله ای ینرم تمیز کنید.

6- تمیز کردن سینک ظرفشویی

در مراحل آخر تمیز کردن آشپزخانه، نوبت به تمیز کردن سینک ظرفشویی می رسد. برای تمیز کردن سینک نیز می توانید از شوینده های طبیعی دم دست همچون؛ سرکه سیب یا سفید و جوش شیرین استفاده نمایید. یک نکته ای که در هنگام شستن سینک ظرفشویی باید در نظر بگیرید این است که هیچ وقت از اسکاج سیمی برای تمیز کردن استفاده نکنید؛ زیرا امکان خط و خش به وسیله آن بسیار زیاد است.

7- تمیز کردن کف آشپزخانه

همیشه آخرین مرحله را به تمیز کردن کف آشپزخانه، اختصاص دهید. ابتدا کف آن را جارو بزنید و آشغال ها را جمع کنید. یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن کف آشپزخانه، استفاده از مواد طبیعی است. موادی همچون؛ سرکه و آمونیاک برای تمیزی کف آشپزخانه بسیار مناسب است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به کفپوش ها به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. علاوه بر آن، هیچ گاه از ترکیبات خانگی حاوی مایع ظرفشویی برای کف آشپزخانه استفاده نکنید؛ زیرا این ترکیبات، کف آشپزخانه را چسبنده می کند و باعث جذب سریع کثیفی و چربی می شوند، البته اگر مایع ظرفشویی را به طور کامل با آب بشویید و سپس با دستمال خشک کنید، مشکلی به وجود نمی آید.

جمع بندی

همان طور که گفته شد، آشپزخانه یکی از پر رفت و آمدترین قسمت های خانه است و جایی است که در آن غذایتان را تهیه می کنید. بنابراین، تمیزی و مرتب بودن این قسمت از خانه بسیار اهمیت دارد. برخی از افرادی که شاغل هستند، فرآیند تمیز کردن آشپزخانه برای آنها بسیار وقت گیر و طاقت فرسا است. برای حل این مشکل، استفاده از پاک کننده چند منظوره آنیتال را به شما پیشنهاد می دهیم. این اسپری چند منظوره، یک پاک کننده قوی، سریع و کارساز برای کلیه سطوح همچون؛ سرامیک، استیل، فلزی رنگ شده، مایکروویو، هود، اجاق گاز، بدنه یخچال و … طراحی شده است. با استفاده از این پاک کننده لکه های آب و اثر انگشت، گرد و غبار و حتی چربی از بین می رود. علاوع بر آن، یکی از مهم ترین مزایای این اسپری برای بانوان و افراد شاغلی که در منزل نیز خانه داری می کنند این است که در وقت و هزینه آنها صرفه جویی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *